Black Friday – Årets shoppinghögtid

Black Friday är för många startskottet på julhandeln. För galleriorna i Stockholm är det en otroligt viktig dag då extra stora rabatter och speciella erbjudanden förväntas av kunderna. Trenden med Black Friday har vuxit kraftigt i Sverige år efter år med ökad omsättning just på den dagen. Men samtidigt hotas många butiker ändå kraftigt av den starka E-handelstrenden.

Varje månad sammanställer Svensk Handel deras Framtidsindikator. Det är ett mått på hur företagarna ser på framtiden gällande bland annat försäljning, antal anställda och förväntad vinst. I oktober 2018 föll indikatorn med 2,3 enheter och hamnade 8,9 enheter lägre än förra året under samma månad. Detta med en totalnivå på 92,9. Med andra ord minskar framtidstron vilket till stor del beror på en omritad spelplan inom detaljhandeln.

Det är främst internationaliseringen och digitaliseringen som skapat stor konkurrens mot de fysiska butikerna. Ett exempel kan tas från Black Friday som E-handeln minst sagt anammat och som kunderna gärna tar del av online. Det är helt enkelt så mycket lättare för konsumenterna att jämföra priser och erbjudanden online än att trängas i gallerior och köpcentrum för att ta del av dessa erbjudanden. Samtidigt finns det sidor som samlar alla Black Fridayrabatter vilket gör det ännu enklare för konsumenterna att hitta rabatterna, jämföra priserna och ta del av E-handelns fördelar.

Nya rekord år från år

Att Black Friday har blivit svenskarnas favoritdag för shopping visar sig tydligt i statistiken. Under 2017 beräknades omsättningen inom handeln varit fem miljarder, bara under denna dag. I en undersökning av Postnord från år 2017 presenterades att var tredje person hade köpt något under Black Friday med rabatter knutna just till den dagen. Det genomsnittliga inköpspriset per person var 2290 kr.

Ökningen är mycket stor mot 2016 eftersom den totala konsumtionen ökade med hela 46% under Black Friday. Men även om många passar på att köpa julklapparna billigare så är det betydligt mer än bara julklappar som köps. I samma undersökning visade det sig nämligen att var sjätte person valt att köpa saker till sig själv. Var fjärde valde att både köpa julklappar och saker till sig själv.

Det innebär alltså att Black Friday både är en dag då julhandeln kör igång på riktigt samtidigt som det är en stor allmän shoppingdag. En dag som många väntar på länge för att passa på att köpa det man önskat sig.